G5 Info - Allt om G5 Entertainment

Företaget

Historik

En grupp ryska spelutvecklare som har god kunskap om både amerikansk och rysk spelmarknad bildade G5 under 2001, (bilder på G5 från 2002). 2001-2009 utvecklade G5 mobilspel på uppdrag av de största förläggarna i världen, bl.a. EA Mobile, THQ Wireless och Konami Digital Entertainment. Titlar som The Sims 2 Castaway och Saints Row 2 med flera. 2006 noterades företaget på svenska börsen under namnet G5 Entertainment AB. 2009 ändrade G5 sin affärsmodell till att utveckla och förlägga spel för egen räkning.

Affärsmodell

G5 utvecklar och förlägger "casual games" för iPhone, iPad, Android, Mac, Windows och andra plattformar. G5s spel är enkla att lära sig och riktar sig till en bred publik. Företaget äger ett antal populära spel franchises som Survivors®, Supermarket Mania Journey®, Twin Moon Society® and Mahjong Journey®, och arbetar på nya titlar.

Från G5s årsredovisning 2016 "G5 erbjuder för närvarande två typer av spel, Free-to-play - spel och så kallade upplåsbara spel. Free-to-play-spel har en avsevärt högre intjäningsförmåga tack vare möjligheten att behålla spelarna under en längre tidsperiod och därigenom ge återkommande intäkter. Expansion genom löpande uppdate - ringar förlänger också livslängden och intäkterna från free-to- play-spel. De upplåsbara spelen i G5:s portfölj är till stor del ett arv från en tidigare affärsmodell och svarar idag för endast en mindre del av bolagets intäkter."

G5s spel distribueras elektroniskt via Internet från de olika marknadsplatserna:
iPhone och iPad från Apples AppStore
Mac från Apples Mac Appstore
Android från Googles Play
Windows från Windows Store

För egna titlar behåller G5 70% av försäljningspriset för iPhone, iPad, Mac och Android. För licensierade spel är fördelningen typiskt 50/50 efter avräkning av UA mm.

Marknad

Enligt NewZoo kommer den mobila spelmarknaden att växa till 77,2 miljarder USD 2020 med en årsökning på 13,3%.